Expertisegebieden

Geen “stempel”
wel expertise!

Wat heeft mijn kind nodig? Zou ik nou wel of niet een onderzoek aanvragen? Wat gebeurt er met de resultaten van het onderzoek? Welke impact heeft dit allemaal op mijn kind?! En hoe kom ik dan aan de juiste kennis en vaardigheden?!

Zomaar allemaal vragen die op kunnen komen als u zoekende bent in de juiste begeleiding van uw kind, leerling, pupil… Want wanneer kinderen of jongeren opvallen, worden regelmatig onderzoeken gedaan en diagnoses gesteld. Onderzoeksresultaten en diagnoses kunnen enorm helpen om een kind beter te begrijpen en verder te helpen, maar ze kunnen ook beperkend werken. Ik vind het dus belangrijk om hier goed mee om te gaan.

Onderzoek en diagnoses bieden mogelijkheden om makkelijker en gerichter onderzoek te kunnen doen. Hierdoor doen we veel kennis op over effectieve begeleiding en hulp. Onderzoek en diagnoses kunnen dus helpend zijn om een kind optimaal te laten ontwikkelen. Maar door een diagnose zijn we bij een ook kind sneller geneigd te kijken naar problemen en beperkingen; en dat werkt de ontwikkeling juist tegen. Wat mij betreft moeten we dus geen keuze maken tussen wel of niet een onderzoek en diagnose, maar het beste van beide kanten benutten. Om deze reden spreek ik over expertisegebieden: gebieden waar veel onderzoek naar is gedaan en waarover veel kennis beschikbaar is.

Ik gebruik mijn eigen hoogbegaafdheid om continu mijn expertise uit te breiden. Op die manier kan ik alle kennis bundelen en toepassen op het kind dat voor mij staat. Hoewel ik dus spreek over de verschillende expertisegebieden, denk ik tijdens mijn werk niet in deze ‘stempels’. Ik werk juist vanuit het unieke kind om daarbij de best mogelijke begeleiding te realiseren. Hierbij staan de talenten en het perspectief van het kind centraal. En dat betekent dus ook dat je altijd welkom bent met je vraag: ook wanneer geen sprake is van (een vermoeden van) één van deze expertisegebieden! “Echt iedereen is welkom!”

Scroll naar boven