Hoe wij een thuis zijn

God speelt geen rol in ons leven,
Hij is de Regisseur.

Geïnspireerd door visjeposters.nl

Christelijke basis

Binnen onze identiteit is al beschreven welke christelijke normen en waarden de basis zijn in ons gezinshuis. In ons dagelijks leven krijgt dit op verschillende manieren vorm. Zo gaan onze kinderen naar een School met de Bijbel en gaan we op zondag twee keer naar de Christelijk Gereformeerde Kerk. Rondom de maaltijden bidden en danken we en lezen we gezamenlijk uit de Bijbel. Ook voor het slapen gaan lezen we uit de Bijbel en leren we de kinderen zelf te bidden. We leren Bijbelteksten uit ons hoofd, zingen christelijke liederen en we kijken goed naar de boeken en verhalen die onze kinderen lezen of luisteren. Deze manieren waarop we onze christelijke identiteit tot uiting brengen zorgen direct ook voor vaste routines gedurende de dag.

TEAM

Voor onze opvoeding zijn wij geïnspireerd door het boek “Hunt, gather, parent” van Michaeleen Doucleff. Doucleff heeft onderzoek gedaan naar de effecten van eeuwenoude opvoedmethodes. Zij vat de kracht hiervan kernachtig samen binnen de afkorting TEAM.

  • Togetherness, ofwel Gezamenlijkheid. Kinderen leven samen met geliefden in de volwassen wereld. Dit betekent in de praktijk dat alle taken in huis (waar mogelijk) gezamenlijk worden uitgevoerd, en dat daarnaast ontspanningsmomenten zijn voor alle deelnemers in het gezin.
  • Encouragement, ofwel Aanmoediging. Kinderen worden zoveel als mogelijk aangemoedigd en zo min mogelijk verplicht. Dit betekent in de praktijk dat kinderen waar mogelijk keuze hebben, maar worden geholpen om de juiste keuzes te maken. Dit doen wij onder andere door samen met kinderen lessen te trekken uit verhalen, door het goede voorbeeld te geven en door kinderen aan het denken te zetten met kritische vragen.
  • Autonomy, ofwel Autonomie. Kinderen krijgen vrijheid en verantwoordelijkheid in verbinding met volwassen en met een onzichtbaar vangnet. Dit betekent in de praktijk dat kinderen tijd en ruimte krijgen om zelf te ontdekken en keuzes te maken. Hierbij richten we ze op (hun invloed op) de mensen om hen heen en kijken we altijd mee om de veiligheid te waarborgen.
  • Minimal Interference, ofwel zo min mogelijk inmenging. Kinderen krijgen de kans om dingen zelf uit te proberen en te ontdekken en hiervan te leren. Dit is een aanvulling op de autonomie. Het betekent dat wij pas inbreken wanneer het echt nodig is voor de (fysieke of mentale) veiligheid van het kind. Hierdoor leren kinderen ook dat het echt waardevol is om naar ons te luisteren als we ons wél erg mee “bemoeien”.

Methodieken

Behalve deze opvoedmethode, zetten we ook verschillende methodieken in en werken we aan de hand van specifieke theorieën. Hierbij kunt u bijvoorbeeld(!) denken aan vormen zoals Geef me de 5; Geweldloos verzet en de Presentietheorie. Hierin volgen we cursussen en opleidingen, zodat we blijven investeren in zo goed mogelijke zorg voor de kinderen. Wilt u meer weten over de methodieken die we inzetten? Neem dan gerust contact op!

Scroll naar boven