Moeilijk verstaanbaar gedrag

Iemand met moeilijk verstaanbaar gedrag kan leren zijn eigen ervaring in te zetten voor anderen. Hij of zij leert zichzelf en jou om te gaan met moeilijke situaties. Iemand met moeilijk verstaanbaar gedrag heeft veel potentie. Hij of zij weet wat écht waardevol is in het leven. Iemand met moeilijk verstaanbaar gedrag…

Let op: Ik spreek bewust over expertisegebieden. Dit heeft te maken met mijn visie op onderzoek en diagnose. Lees dus vooral ook verder op de pagina Expertisegebieden.

Als we spreken over moeilijk verstaanbaar gedrag, dan bedoelen we daarmee gedrag dat wij niet direct begrijpen. Vaak komt dit doordat wij het gedrag niet hadden verwacht of dat we het in onze ogen niet in de situatie past. Maar achter dit gedrag gaat altijd iets schuil. De centrale vraag om te stellen is dan ook altijd: waarom doet hij of zij dit? Wat zit hier achter? Er kunnen verschillende oorzaken zijn en dus zullen ook verschillende aanpakken helpen.

Veel voorkomende oorzaken van moeilijk verstaanbaar gedrag zijn communicatieproblemen (iemand anders niet begrijpen of zelf niet begrepen worden); omgevingsfactoren (te veel prikkels, te veel geluid, confrontatie met bepaalde personen); lichamelijke factoren (pijn of beperkingen); en gemoedstoestand (hoe iemand in zijn of haar vel zit op dat moment). Opvallend hierbij is de oorzaken ofwel in de omgeving zitten, ofwel sterk worden beïnvloed door de omgeving. Door ondersteuning in de omgeving, kan het kind goed begeleid worden. Kortom: als wij ons in de omgeving van het kind bevinden en gemotiveerd zijn om het gedrag te begrijpen, dan kunnen we een grote invloed hebben op het gedrag!

Dat de oorzaak van moeilijk verstaanbaar gedrag vaak in de omgeving zit, betekent niet dat we altijd de omgeving kunnen wegnemen. Sommige situaties zijn zoals ze zijn en kinderen moeten daar ook mee leren omgaan. Maar dat kan en mag ook in kleine stapjes gaan. Door bij gedrag continu te kijken naar de onderliggende vraag van het kind, leert het kind steeds beter omgaan met de omgeving en zijn of haar eigen emoties. En dat maakt het kind steeds stabieler en zelfstandiger! Stapje voor stapje, door het inzetten van individuele talenten, op weg naar het perspectief!


Wilt u meer weten? Neem dan contact met mij op!

Scroll naar boven