Onderwijskundig advies

Een onderwijskundige die verbinding legt tussen theorie én praktijk; die uit ervaring snapt wat er speelt. Een onderwijskundige die eerst observeert, luistert en analyseert; en die daarna concreet werkt vanuit uw vraag.

Een onderwijskundige die staat voor het talent en perspectief van leerling en team!

Een goede onderwijskundige kent de praktijk én snapt de theorie. Door de praktijk te vatten in een concrete (onderzoeks)vraag is het mogelijk om ook wetenschappelijk onderbouwd te gaan handelen. Bij mijn werk als onderwijskundige werk ik daarnaast met een aantal uitgangspunten.

Luisteren, luisteren, samenvatten, luisteren

Het begin van het traject bestaat voor mij voornamelijk uit luisteren. Wat is de situatie van de school? Welke vraag ligt er nou echt? Welke mogelijkheden en welke risico’s zijn er op de school? Door tussendoor samen te vatten en opnieuw te luisteren, zorg ik dat de details ook kloppen en dat ik een goed beeld heb van de onderwijskundige vraag. Bij het luisteren betrek ik ook graag verschillende partijen. Wie heeft allemaal belang bij het uiteindelijke advies en hoe kijken zij tegen de situatie aan? Dit geeft waardevolle informatie en verhoogt de betrokkenheid. Graag vul ik het luisteren aan met observeren. Door op de school te zijn en door situaties mee te maken, doe ik opnieuw waardevolle informatie op. Dit alles samen combineer ik tot een concrete vraag. Van daaruit ga ik voor en met jullie aan de slag.

Transparant

In mijn werk ben ik transparant naar jullie als opdrachtgever. Ik voer mijn werk uit voor jullie en communiceer dan ook helder en volledig. Zo zijn jullie altijd op de hoogte en – misschien nog wel belangrijker – kunnen jullie bijsturen wanneer dat nodig blijkt te zijn. Op die manier gaat er geen tijd en geld verloren, maar kunnen er snel stappen worden gezet.

Bewezen aanpak

Wanneer ik een advies schrijf, richt ik mij op bewezen effectieve aanpakken. Vanzelfsprekend neem ik de behoeften en verlangens van het team mee, maar alleen binnen de grenzen van wat volgens (wetenschappelijk) onderzoek werkt. Op die manier weet u zeker dat het advies – indien goed geïmplementeerd – ook daadwerkelijk zijn vruchten zal afwerpen. Om tot een bewezen effectief advies te komen, kijk ik goed naar de situatie van de school. Wat is de populatie leerlingen en ouders, wat is kenmerkend aan het team en het schoolsysteem? Dit zijn belangrijke randvoorwaarden die moeten worden meegenomen als de resultaten van een onderzoek worden toegepast op de school.

Betrokkenheid

Mijn werk start vanaf het eerste contact en stopt pas wanneer de onderwijskundige vraag is opgelost. In die tijd blijf ik betrokken en ben ik bereid mee te blijven denken in mogelijkheden en kansen. Het onderwijskundig advies traject kan dan bijvoorbeeld ook worden uitgebreid met een trainings- of coachingstraject voor leerkrachten om het advies ook daadwerkelijk in de praktijk te brengen. Naar wens blijf ik betrokken bij de implementatie of kom ik op een later moment terug voor een vervolg. Er is veel mogelijk en “nee heb je, ja kun je krijgen”. Dus durf vooral te vragen!

Wilt u het onderwijs op uw school beter laten aansluiten bij de talenten en het perspectief van de leerlingen?
Loopt uw school tegen een onderwijskundige vraagstuk aan?
Heeft uw school behoefte aan een externe die objectief advies geeft?
Of wilt u gewoon meer weten over mij en mijn werk?

Neem dan vrijblijvend contact met mij op!

Scroll naar boven